loading...

خدمات بازرگاني و ترخيص كالا از گمرك ايران| كارگزار گمرك

گزارش تجارت خارجي ايران در هشت ماهه سال‌جاري منتشر شد-اخبار گمرك

بازدید : 770
11 زمان : 1399:2

افزايش 5 و 7 دهم درصدي صادرات غيرنفتي/ خودرويي‌ها رتبه سوم و پنجم اقلام وارداتي را به خود اختصاص دادند

گزارش تجارت خارجي ايران در هشت ماهه سال‌جاري منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، صادرات غيرنفتي كشورمان در هشت ماهه سال‌جاري نسبت به سال گذشته 5 و 74 صدم درصد افزايش يافته و اين درحالي است كه روند واردات كشورمان كه در ماه‌هاي گذشته منفي بود در آبان ماه مثبت شد.

افزايش 5 و 7 دهم درصدي صادرات غيرنفتي/ خودرويي‌ها رتبه سوم و پنجم اقلام وارداتي را به خود اختصاص دادند

گزارش تجارت خارجي ايران در هشت ماهه سال‌جاري منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، صادرات غيرنفتي كشورمان در هشت ماهه سال‌جاري نسبت به سال گذشته 5 و 74 صدم درصد افزايش يافته و اين درحالي است كه روند واردات كشورمان كه در ماه‌هاي گذشته منفي بود در آبان ماه مثبت شد.

بر اين اساس تشريفات گمركي 81 ميليون و 761 هزار تن كالاي صادراتي و 21 ميليون و 563 هزار تن كالاي وارداتي در گمركات سراسر كشور انجام شده است.
بنابراين گزارش در اين مدت صادرات غيرنفتي كشورمان به 28 ميليارد و 117 ميليون دلار رسيد، اين رقم سال گذشته 26 ميليارد و 590 ميليون دلار بود.
همچنين واردات كشورمان در اين مدت به 27 ميليارد و 383 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 94 صدم درصد افزايش نشان مي‌دهد. اين آمار حكايت از آن دارد كه تراز تجاري جمهوري اسلامي ايران در هشت ماهه سال‌جاري همچنان مثبت بوده و عملكردي بهتر از مهر ماه به ثبت رسيده است.
بنابراين گزارش، آمار تجارت خارجي كشور در حوزه صادرات، طي سنوات قبل در دو بخش صادرات غيرنفتي با احتساب و بدون احتساب ميعانات گازي اعلام مي‌شد و از آنجايي كه در سال‌هاي قبل براي اين كالا (ميعانات گازي) رديف تعرفه مجزا و مستقلي وجود نداشت، لذا با شرح گازهاي طبيعي مايع شده به همراه ساير گازها، ذيل رديف تعرفه 27111190 اظهار مي‌شد. با عنايت به اينكه در كتاب مقررات صادرات و واردات سال 1395، براي نخستين بار رديف تعرفه مجزايي با كد 27090010 جهت ميعانات گازي منظور گرديده، لذا از ابتداي سال‌جاري، صادرات دو كالاي ميعانات گازي و گازهاي طبيعي مايع شده به صورت مجزا و هر يك در ذيل كد تعرفه مختص به خود منظور مي‌گردد. از طرفي با توجه به اينكه كد تعرفه مربوط به گاز طبيعي مايع شده در گروه كالايي پتروشيمي قرار دارد، لذا جهت شفاف‌سازي بيشتر و نشان دادن مقايسه ميزان صادرات اين كالا در هفت ماهه سال‌جاري و مدت مشابه سال گذشته، اين كالا از رديف گروه كالايي پتروشيمي خارج و در رديف جداگانه‌اي آورده شده است.
اقلام عمده صادرات
در اين مدت ميعانات گازي با 4 ميليارد و 519 ميليون دلار عمده‌ترين كالاي صادراتي كشورمان بود كه 16 و 7 صدم درصد از كل صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص داده است. گازهاي طبيعي مايع شده نيز با يك ميليارد و 952 ميليون دلار در رتبه بعدي قرار دارد و پس از آن به ترتيب روغن‌هاي سبك و فرآورده‌ها به جز بنزين با يك ميليارد و 57 ميليون دلار، گازهاي نفتي هيدروكربورهاي گازي شكل مايع شده با 960 ميليون دلار و پروپان مايع شده با 763 ميليون دلار قرار دارند.
اقلام عمده واردات
اقلام عمده وارداتي طي هشت ماهه سال 1395 به ترتيب شامل ذرت دامي به ارزش 874 ميليون دلار، لوبياي سويا به ارزش 594 ميليون دلار، قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري به ارزش 531 ميليون دلار، برنج به ارزش 520 ميليون دلار و وسايل نقليه موتوري به ارزش 459 ميليون دلار بود.
اين گزارش حاكي است، بخشي از ترخيص برنج در مهر ماه بنا به مصوبه هيئت وزيران، توسط شركت تعاوني‌هاي مرزنشينان يا از محل ارزش افزوده مناطق آزاد صورت گرفته است.
خريداران عمده كالاهاي ايراني
چين همچنان بزرگ‌ترين خريدار كالاهاي ايراني است به طوري كه در هشت ماهه سال‌جاري حجم صادرات غيرنفتي كشورمان به چين به 5 ميليارد و 11 ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته يك و 82 صدم درصد افزايش داشته است. پس از چين به ترتيب امارات متحده عربي با 4 ميليارد و 371 ميليون دلار، عراق با 4 ميليارد و 68 ميليون دلار، تركيه با 2 ميليارد و 606 ميليون دلار و جمهوري كره با 2 ميليارد و 144 ميليون دلار قرار دارند.
يكي از نكات مهم تجارت خارجي ايران در هشت ماهه سال‌جاري افزايش صادرات غيرنفتي به عراق با يك و 85 صدم درصد و جمهوري كره با 708 درصد بود. همچنين صادرات غيرنفتي ايران به ساير كشورها در مجموع 5 و 98 صدم درصد رشد داشت.
كشورهاي عمده صادركننده كالا به ايران
آمار تجارت خارجي كشورمان در هشت ماهه سال‌جاري از كاهش واردات از كشورهاي عمده طرف معامله با ايران و افزايش واردات از آلمان حكايت دارد، به نحوي كه رتبه‌هاي اول تا چهارم به ترتيب به كشورهاي چين با 6 ميليارد و 469 ميليون دلار، امارات متحده عربي با 4 ميليارد و 679 ميليون دلار، جمهوري كره با 2 ميليارد و 148 ميليون دلار و تركيه با يك ميليارد و 760 ميليون دلار اختصاص دارد. روند واردات ايران از اين كشورها در كل كاهشي و به ترتيب 4 و 82 صدم درصد، 10 و 91 صدم درصد، 12 و 38 صدم درصد و 14 و 23 صدم درصد كاهش داشته است، اما واردات ايران از آلمان كه پنجمين كشور عمده طرف معامله با كشورمان بود، 25 و 21 صدم درصد افزايش داشته و در اين مدت به يك ميليارد و 461 ميليون دلار رسيده است. واردات كشورمان از ساير كشورها نيز در اين مدت در مجموع بيش از 15 و 49 صدم درصد رشد داشته است.

برچسب ها اخبار گمرك ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 12

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 132
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 58
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 162
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 335
  • بازدید ماه : 457
  • بازدید سال : 762
  • بازدید کلی : 1965629
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی