loading...

خدمات بازرگاني و ترخيص كالا از گمرك ايران| كارگزار گمرك

در آن زمان الكل اتيليك، گليسيرين، كلرور كلسيم، آب نمك، آب شكر و مخلوط آب عسل مايعاتي بودند كه معمولاً به عنوان خنك كننده از آنها استفاده ميگرديد

بازدید : 455
11 زمان : 1399:2

در قرن گذشته در ساخت انواع ضديخ، متانول بدست آمده از تقطير چوب بالاترين استفاده را داشته است. در آن زمان الكل اتيليك، گليسيرين، كلرور كلسيم، آب نمك، آب شكر و مخلوط آب عسل مايعاتي بودند كه معمولاً به عنوان خنك كننده از آنها استفاده ميگرديد. همچنين در آن دوران نفت و روغن هاي نفتي كه با آب مخلوط نمي شدند نيز به عنوان مايع خنك كننده استفاده ميگرديد.
در ميان دهه هاي بيست تا سي ميلادي و با پيشرفت علم و صنعت خودروسازي در جهان، نياز به مايعات خنك كننده موتور بسيار افزايش پيدا نمود. در آن سال ها يكي از موادي كه براي خنك نمودن موتور از آن استفاده ميگرديد، الكل اتيليك بود كه اين ماده به دليل ارزان قيمت بودن و همچنين توليد مناسب، از استقبال خوبي برخوردار شده بود.

ضد يخ:

در قرن گذشته در ساخت انواع ضديخ، متانول بدست آمده از تقطير چوب بالاترين استفاده را داشته است. در آن زمان الكل اتيليك، گليسيرين، كلرور كلسيم، آب نمك، آب شكر و مخلوط آب عسل مايعاتي بودند كه معمولاً به عنوان خنك كننده از آنها استفاده ميگرديد. همچنين در آن دوران نفت و روغن هاي نفتي كه با آب مخلوط نمي شدند نيز به عنوان مايع خنك كننده استفاده ميگرديد.
در ميان دهه هاي بيست تا سي ميلادي و با پيشرفت علم و صنعت خودروسازي در جهان، نياز به مايعات خنك كننده موتور بسيار افزايش پيدا نمود. در آن سال ها يكي از موادي كه براي خنك نمودن موتور از آن استفاده ميگرديد، الكل اتيليك بود كه اين ماده به دليل ارزان قيمت بودن و همچنين توليد مناسب، از استقبال خوبي برخوردار شده بود.
در ميانه دهه ۲۰ ميلادي براي نخستين بار مصرف اتيلن گليكول به عنوان ماده خنك كننده موتور رواج پيدا نمود. در ابتدا مصرف اتيلن گليكول كم بود و استقبال چنداني از اين ماده خنك كننده نشد اما با گذشت زمان و با آگاهي بيشتر مردم نسبت به مزاياي اتيلن گليكول، مصرف آن افزايش پيدا نمود تا حدي كه در حال حاضر بيشترين مصرف اتيلن گليكول به منظور توليد سيال خنك كننده موتور است.
كاربرد ضد يخ:
معمولاً در بيشتر سيستم هاي خنك كننده خودروهاي سواري و سنگين يك سيال وجود دارد كه با گردش در اطراف موتور، بخش زيادي از گرماي ايجاد شده را جذب و به بيرون از موتور هدايت ميكند. ساده ترين، ارزان ترين و در دسترس ترين سيال شناخته شده در جهان آب است.
استفاده از آب به دلايلي همچون محدوديت استفاده در دماهاي خاص (معمولاً بين ۵ تا ۶٠ درجه سانتي گراد ) و توليد زنگ زدگي در قطعات فلزي اين سيال به تنهايي نميتواند نياز سيستم را پاسخ دهد و بايد با روش هاي گوناگون نقاط ضعف آن را جبران نمود.
براي رفع مشكلات استفاده از آب جهت خنك نمودن خودروهاي سواري و سنگين از نوعي تركيبات شيميايي كه با نام هاي (ضديخ ، ضد جوش ، ضدزنگ) شهرت يافته اند ميتوان بهبود چشمگيري در خنك كننده ها بوجود آورد.
استفاده از اين تركيبات در سيستم هاي خنك كننده به گونه اي ميباشد كه مخلوطي يكسان از آب و ماده ضديخ با فرمولاسيون شيميايي خاص استفاده ميگردد كه مضاف بر كم نمودن دماي انجماد سيال تا كمتر از منفي ٣۵ درجه سانتيگراد، سبب افزايش نقطه جوش تا بيش از ١١٢ درجه سانتيگراد و نيز جلوگيري از خوردگي و زنگ زدگي موتور مي شود .
مواد ضديخ تركيبات شيميايي ميباشند كه در سيستم هاي خنك كننده و رادياتورهاي موتورهاي احتراق داخلي براي كسب اطمينان از جريان داشتن مايع در درجات كم حرارتي و به منظور جلوگيري از خسارت ناشي از تشكيل يخ به كار گرفته ميشود.
ماده ضديخ سيالي است كه از تركيب يك سيال پايه به نام اتيلن گليكول (Ethylene Glycol) و مواد افزودني به منظور جلوگيري از خوردگي، كف نمودن، بهبود كيفيت، زنگ زدگي آب و رنگ تشكيل شده است.
شرح فرآيند ابتدايي توليد ضديخ ، ضدجوش ، ضدزنگ
در ادامه به معرفي روند اجمالي فرآيند توليد ضديخ ، ضدجوش ، ضدزنگ ميپردازيم.
در ابتدا مونو اتيلن گليكول از مخزن ذخيره به وسيله پمپ به داخل مخزن اختلاط تزريق ميگردد و از واحد تصفيه آب، مقداري آب به آن افزوده ميشود و همچنين مقداري مواد افزودني به آن اضافه ميگردد و بعد از اين مرحله به آن انديكاتور اضافه ميكنند.
همزن را روشن نموده و براي مدت زماني معين عمل اختلاط انجام ميپذيرد. سپس بعد از انجام اختلاط، مواد توسط دستگاه پركن مكيده شده و در قوطي ها يا ظروف پت ۴ ليتري بسته بندي گرديده و برچسب زده ميشود و توسط كارگران در كارتن هاي مخصوص خود قرار مي گيرد و روي پالت قرار ميگيرد.
در اين روال تنها مورد قابل انتخاب، نوع اختلاط و درجه اتوماسيون كارگاه ميباشد كه در اين راستا نوع پره انتخابي و شرايط عملكرد آن به صورتي در نظر گرفته شده است كه حتي الامكان بهترين شكل اختلاط را با توجه به قدرت موتور خود و سادگي ظرف همزن داشته باشد.
در صورتي كه پره در يك سوم ارتفاع از كف همزن قرار بگيرد، با توجه به لزوم ايجاد اختلاط در كف مخزن كارايي خوبي را خواهد داشت.
اين همزن ها در هنگام اختلاط بدليل اينكه پره هاي روي شافت، مايع را به سمت جداره و كمي رو به پايين حركت خواهند داد، دو جريان ايجاد خواهند نمود كه يكي با شدت بالاتر، مواد را از انتها ظرف جدا نموده و با خود به سمت مركز شافت حركت ميدهد و سيكل دوم، عمل اختلاط با باقيمانده مايع را انجام خواهد داد.
انتخاب سيستم پركن اتوماتيك به اين دليل بوده كه از يك طرف دور ريز بسيار كمي در هنگام بسته بندي داشته باشد و از طرف ديگر امكان بسته بندي ظروف فلزي يا پلاستيكي و بستن درب آنها به صورت اتوماتيك وجود داشته باشد.
انجام فرآيند بسته بندي ضديخ به شكل ظروف يك و چهار ليتري و در موارد خاص ۲۰ و ۲۲۰ ليتري مي باشد كه اين ظروف از دو جنس فلزي و پلاستيكي تهيه مي گردند.
با توجه به عدم امكان انفجار و آتش سوزي يا ايجاد خوردگي در صورت ضربه و سوراخ شدن، احتياج به بسته بندي بسيار مقاوم نيست و مي توان از قوطي هاي فلزي و پلاستيكي با ضخامت هاي معمولي نيز استفاده نمود.
با توجه به اينكه ضديخ خاصيت ضد خوردگي را نيز دارد، نيازي به قوطي هاي فلزي با جنس هاي ويژه نمي باشد و مي توان از قوطي فلزي با جنس ورق گالوانيزه معمولي براي بسته بندي ضديخ استفاده كرد.
اين نكته قابل ذكر ميباشد كه رشد و تكامل صنايع جهان مرهون رقابت واحدهاي صنعتي با يكديگر بوده است. در اين روند رقابتي هر واحد صنعتي با افزايش كيفيت محصولات خود، سعي در كسب سهم بيشتري از بازار هست و اين روند به مرور زمان باعث بهبود كيفيت محصولات و در نتيجه رشد كيفي جوامع صنعتي شده است.
كنترل كيفيت جهت تعيين صحت عمل توليد، مطابق مشخصات فني تعيين شده براي محصول انجام ميگيرد. اين عمليات موجب مي شود تا ضمن جلوگيري از توليد محصولات معيوب، از هدر رفتن سرمايه ها جلوگيري به عمل آمده و قيمت تمام شده محصول كاهش يابد.
به طور كلي اهداف كنترل كيفيت را ميتوان به صورت زير خلاصه نمود.
حفظ استانداردهاي تعيين شده
ارزيابي كارايي افراد و واحدها
تشخيص و بهبود محصولات خارج از استاندارد
تشخيص و بهبود انحرافات در فرآيند توليد
اين موضوع را به شكل ديگري نيز ميتوان عنوان نمود كه كنترل كيفيت عبارت است از اطمينان از تهيه و توليد كالا و خدمات، بر طبق استانداردهاي تعيين شده و بازرسي به عنوان يكي از اجزاء جدايي ناپذير كنترل كيفيت به منظور شناخت عيوب و تهيه اطلاعات مورد نياز براي سيستم كنترل كيفي كه در همه واحدهاي صنعتي انجام ميپذيرد.
مراحل بازرسي كلي با توجه به وضعيت هر صنعت به ترتيب ذيل مي باشد.
در مرحله تحويل مواد اوليه
در مرحله آغاز توليد
قبل از آغاز عمليات پر هزينه
قبل از شروع عمليات غير قابل بازگشت
پيش از آغاز عملياتي كه سبب پوشيده شدن عيوب ميگردد
در مرحله پاياني كار
هر يك از مراحل فوق ممكن است در محل عمليات يا آزمايشگاه انجام پذيرد بدين علت كه روش توليد ضديخ در طول زمان تغييري نمي كند، اگر مواد اوليه و درصد اختلاط آنها ثابت باشد، توليد ضديخ احتياج به كنترل دائمي نخواهد داشت.
نكات استفاده از ضد يخ
اين نكته را بايد در نظر داشته باشيد كه رنگ ضديخ ارتباطي به كيفيت آن ندارد و سازندگان براي مشخص كردن محصولات خود از رنگ هاي مختلفي ميتوانند استفاده كنند.
براي بدست آوردن نسبت صحيح رقيق سازي، بايد به دستورالعمل سازندگان ضديخ توجه كرد. بهترين كارايي ضديخ و ضدجوش تركيب آنها به نسبت يك به يك با آب است.
فرمولاسيون ضديخ بر حسب زمان و شرايط كاري تغيير پيدا ميكند. زمان مناسب تعويض ضديخ هر دو سال يكبار توصيه مي شود.
اگر عمل اختلاط به نسبت يك به يك با آب صورت گيرد،در مورد ضد يخ ، تا دماي ٣٨ –درجه سانتيگراد نقطه انجماد مخلوط را پايين و همچنين در مورد ضد جوش ، موجب افزايش نقطه جوش تا بيش از ١١٢ درجه سانتيگراد خواهد شد.
همرنگ بودن ضديخ ها دليلي بر كيفيت يكسان آنها نيست ، بنابراين از مخلوط كردن آنها بايد جداً اجتناب كرد.
بايستي اين نكته را دانست كه كيفيت آب استفاده شده در رقيق سازي ضد يخ ، مهم است . حتي المقدور بايد از آب با املاح كم استفاده كرد.
ضد يخ ها معمولا كف توليد نمي كنند. مشاهده كف مي تواند به علت وارد شدن هوا به سيستم و سوراخ شدن بخش مكش واترپمپ باشد . در اين صورت بايد رادياتور را كاملا تخليه كرده و تمامي لوله هاي رابط، واشرها، بست ها و ترموستات را بررسي و نسبت به تعمير قطعات معيوب اقدام كرد.
سطح سيال بايد دائماً كنترل شود تا از ميزان مشخص شده كمتر نباشد.
جهت اختلاط و رقيق سازي ضديخ با آب بايد به دستورالعمل سازندگان توجه كرد . اگر غلظت ضديخ بيشتر از مقدار توصيه شده باشد، امكان خرابي واترپمپ و افزايش خوردگي وجود دارد . همچنين اگر غلظت ضديخ كمتر از حد توصيه شده باشد، موجب افزايش نقطه انجماد و در نتيجه سبب يخ زدن آب در مجاري سيستم رادياتور مي شود.
ضديخ‌ها از نظر كيفي در حالت كلي به دو دسته، تقسيم‌بندي مي‌شوند: ضديخ‌هاي با پايه معدني و ضديخ‌هاي با پايه آلي. ضديخ‌هاي پايه معدني، عمده‌ترين نوع ضديخ در بازار هستند و مناسب‌ترين زمان تعويض آن‌ها دوره‌هاي ساليانه است. ضديخ‌هاي پايه آلي، داراي طول عمر بيشتري هستند و در نتيجه زمان تعويض آن‌ها بازه اي حدودا سه ساله است. از آنجا كه تشخيص اين دو مورد نسبت به همديگر به اين سادگي امكانپذير نيست توصيه مي‌شود كه تعويض ضديخ به صورت سالانه انجام گيرد.ضديخ ها بايد مانند ضديخ زيپ داراي مواد ضدخوردگي ,ضدزنگ,ضد رسوب باشند

آب رادياتور

از گذشته‌ها، آب را به علت خاصيت انتقال حرارتي و همچنين قيمت ارزان در بخش‌هاي دروني موتور به عنوان مايع خنك‌كننده استفاده مي‌كردند. اما امروزه و به لطف پيشرفت علم و تكنولوژي در صنعت خودروسازي، ثابت گرديده است كه استفاده از آب به‌تنهايي به عنوان يك مايع خنك‌كننده در موتورها داراي معايب زيادي است.
در ادامه به بررسي برخي از معايب استفاده از آب به‌تنهايي به عنوان يك مايع خنك‌كننده در موتورها مي‌پردازيم.
يكي از ويژگي‌هاي منفي آب نقطه جوش پايين آب است كه با پيشرفت تكنولوژي در صنعت خودروسازي و قدرتمندتر شدن موتورها و درنتيجه آن افزايش حرارت در موتورها كه سبب بخار شدن آب موجود در دستگاه خنك‌كننده مي‌شد و به تنهاي قادر مقابله نبود.
نقطه انجماد بالاي آب سبب افزايش حجم داخل راديات شده و به همين دليل باعث تخريب رادياتور و موتور مي‌شود.
آب به تنهاي داراي اثرات خورندگي زيادي است و استفاده از آب سبب زنگ‌زدگي فلزات مجاور آن مي‌شود.
فرمولاسيون آب رادياتور
آب راديات تركيبي از آب مقطر و مواد شيميايي ديگر است كه براي بهبود و سازگاري بهتر با راديات خودرو توليد مي‌گردد كه داراي مزاياي زير است:
پايين بردن نقطه انجماد
بالا بردن نقطه جوش آب
استفاده از مواد ضد خوردگي جهت جلوگيري از زنگ زدن ادوات
لازم به ذكر است كه شركت شيمي آسيا گستر در زمينه هاي زير هم داراي خدمات متنوع در حوزه فرمولاسيون مي‌باشد. فرمولاسيون ضد يخ ماشين سبك و سنگين، فرمولاسيون ضد يخ گازوئيل، فرمولاسيون انژكتور شوي خودرو، فرمولاسيون مايع اَدبلو (مايع اگزوز ديزل)

شوينده ها

موادي كه قدرت از بين بردن ذرات چربي و كثيفي را از سطوح مختلف را دارند را شوينده مينامند. تاريخچه پيدايش شوينده ها به قرن ها پيش باز ميگردد كه اولين شوينده توليد شده، صابون نام داشت.
صابون تا زماني كه جمعيت كره زمين رو به افزايش پيدا نكرده بود، شوينده قالب براي سطوح و كثيفي ها به شمار ميرفت، اما بدليل افزايش جمعيت و توجه بيشتر بشر به موضوع بهداشت فردي، صابون ديگر نتوانست به تنهايي جوابگوي نياز بشر باشد و به همين عليت شوينده هاي مصنوعي (دترجنت) وارد بازار شد.
مواد شوينده
طريقه توليد مواد شوينده
در ابتدا بايد دترجنت را معرفي كنيم. دترجينت به تمامي تركيب هاي كه علاوه بر تركيب و پخش در آب باعث افزايش قدرت در پاك كنندگي ميشود گفته ميشود.
در ساخت مواد شوينده و شيميايي رعايت درجه مرغوبيت و خلوص مواد اوليه داراي اهميت بالايي مي باشد كه اگر اين موضوع رعايت نشود نتيجه مطلوب حاصل نميگردد.
انتخاب درجه حرارت صحيح براي تركيبات مختلف شيميايي از اهميت ويژه اي برخوردار است، در اين صورت دقيقاً درجه حرارت تعيين شده براي تركيبات شيميايي بايستي رعايت شود و چنانچه درجه حرارت مشخص نگردد با توجه به تركيبات مشابه و با رعايت احتياط اقدام گردد.
تست ها و آزمايشهاي نمونه بايستي همواره با مقادير پايين انجام شود، تا هم از ضايعات زياد جلوگيري شود و هم تكرار تجربه تا حصول نتيجه مورد نظر با هزينه كمتري امكان پذير گردد.
در بيشتر موارد چنانچه ماده اوليه در دسترس نباشد و يا براي تهيه نمودن آن هزينه بالايي بايد پرداخت شود، مي توان با انجام تغييراتي مختصر از نظر وزن ، درجه حرارت ، جايگزيني ماده اوليه يا حتي توليد همان ماده اوليه بتوان نتايج مشابه و حتي در بعضي مواقع نتايج بهتري حاصل نمود، كه اين امر بياد تنها با گرفتن مشورت فني از افراد متخصص در اين حوزه انجام گيرد، تا بتوان ماده ناياب يا كمياب و گرانبها را جايگزين نمود.
سفيد كننده كلري
سفيد كننده غيركلري
استفاده از سفيدكننده ها باعث واكنش شيميايي اكسيداسيون ميشود. سفيدكننده ها داراي هيپوكلريت سديم هستند كه پر استفاده ترين آنها بوراكس، آمونياك و آب قليامي ميباشد.
سفيدكننده كلري داراي ماده فعال هيپوكلريت سديم است در حالي كه سفيدكننده ها داراي مواد فعال متفاوتي همچون پراكسيد هيدروژن هستند. اكثر لكه برها موادي هستند كه از آنها به عنوان سفيد كننده ،ضدعفوني كننده و تميز كننده استفاده ميشود. پر استفاده ترين ماده اي كه از آن به عنوان سفيد كننده استفاده ميگردد، آب ژاول است كه خاصيت ضدعفوني كننده نيزدارد.
به همين علت آب ژاول يك سفيد كننده كلردار ميباشد و همچنين از سفيد كننده هاي هم نوع، نيز مي توان ازپربورات سديم را نام برد كه از آن بيشتر در كسب و كارهاي خشك شويي و نيز در تركيب پودرهاي ماشين لباسشويي استفاده مي گردد. اين نكته لازم به ذكر است كه قدرت سفيدكنندگي پربورات از آب ژاول كمتر است.
فرمولاسيون شوينده
از آب اكسيژنه يا پراكسيد هيدروژن نيز اين امكان وجود دارد كه به عنوان يك ماده رنگ بر و سفيد كننده نام برد. مضاف بر مواد اعلام شده ، موادي همچون الكل، آمونياك، استن، اسيد نيتريك، اسيد اگزاليك ، تربانيتن ، جوش شيرين ، كربنات سديم و غيره نيز خاصيت رنگ بري و تميز كنندگي دارند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 12

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 132
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 101
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 48
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 215
  • بازدید ماه : 337
  • بازدید سال : 642
  • بازدید کلی : 1965509
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی